An article in The Mail on Sunday about the Duke of Sussex’s legal claim against the Home Office was defamatory, a High Court judge has ruled.

Prince Harry made a legal claim against Associated Newspapers Limited (ANL) after the paper ran a story following a hearing in the duke’s separate High Court claim over his security arrangements when he is in the UK.

The piece was published in February under the headline: “Exclusive: How Prince Harry tried to keep his legal fight with the government over police bodyguards a secret… then – just minutes after the story broke – his PR machine tried to put a positive spin on the dispute.”

At a hearing in June, Mr Justice Nicklin was asked to determine the “natural and ordinary” meaning of the parts of the article in the claim, and whether they were defamatory.